W tym artykule dowiesz się:
- jak dostosować ustawienia Twojego telefonu
- jakie uniknąć najczęstsze problemy z zapisem GPS
- konkretne rozwiązania dla Twojego modelu telefonu
Przed pierwszym zapisem aktywności Activy przeprowadzi Cię w łatwy sposób przez główne dostosowanie ustawień. Jednak dla większości telefonów z Android nie będzie to wystarczające lub w pełni zrozumiałe (w każdym modelu wygląda to nieco inaczej). Dlatego przeczytaj też poniższe instrukcje.
(1) Dostęp aplikacji do lokalizacji GPS - łatwe
Przed pierwszą aktywnością aplikacja poprosi Cię o nadanie pozwolenia do lokalizacji. Pamiętaj aby nie zmieniać tych ustawień. Bez tego żadna próbka lokalizacji nie zostanie zapisana i Twoja aktywność będzie zawsze mieć 0,00 km.
Jeśli aplikacja nie zapisała ani jednej próbki z GPS to znak, że być może te ustawienia w telefonie zostały zresetowane.
(2) Ustawienia baterii telefonu - trudniejsze
To winowajca większości problemów z zapisem aktywności z GPS. Objawia się w urwanej nagle trasie, wyłączeniu się aplikacji w trakcie aktywności czy niezapisywania trasy w żadnym stopniu. System operacyjny telefonu po prostu uznaje, że dla dobra działania Twojej baterii lepiej będzie wyłaczyć wszystko co działa w tle.
Należy wyłączyć w telefonie ustawienia oszczędzania baterii/energii, systemy zarządzania baterią i optymalizację baterii oraz dać wyjątki dla aplikacji Activy. Brzmi trudno? Nie martw się przygotowaliśmy dla Ciebie dokładne instrukcje.
Rozwiń instrukcje dla Twojego modelu telefonu i znajdź odpowiednie dla wersji Androida:
SAMSUNG Android 11 i 12
SAMSUNG Android 10
SAMSUNG Android 7 i 8
HUAWEI Android 8, 9/EMIUI 8, 9, 10
XIAOMI Android 7 i nowsze/MIUI 11 i nowsze
One Plus (wkrótce)
(3) O czym jeszcze warto pamiętać?
- Unikaj trybu “Oszczędzanie baterii” lub “Słaba bateria”.
Prawie zawsze negatywnie wpływają na zapis z GPS, niezależne od stanu naładowania
- działanie modułu GPS może zostać wyłączone
- jakość sygnału GPS maleje lub próbki zbierane są znacznie rzadziej niż normalnie
- Upewnij się przed startem, że GPS włączył się poprawnie
Warto przed startem dać modułowi GPS czas (nawet do 1 minuty) na uzyskanie pełnego sygnału i kalibrację. Warto od czasu do czasu sprawdzać zasięg.
- Unikaj włączania wielu aplikacji jednocześnie podczas zapisu
System operacyjny telefonu często wyłącza jedną z takich aplikacji w celu oszczędzania baterii lub zwolnienia miejsca w pamięci podręcznej.
- Jeśli odbierasz połączenie telefoniczne, sprawdź, czy zapis z GPS dalej działa
Niestety telefon priorytetyzuje rozmowę telefoniczną i podczas niej potrafi wyłączyć działanie w tle innych aplikacji. Po zakończeniu rozmowy sprawdź, czy zapis z GPS nadal działa
- GPS działa słabo lub w ogóle? Zrestartuj telefon lub GPS, zaktualizuj oprogramowanie
Z powtarzającymi się problemami ze sprzętem pomóc może także standardowe zrestartowanie telefonu lub wyłączenie i włączenie samego GPS, sygnału GSM oraz Wi-Fi lub aktualizacja oprogramowania. W najgorszym wypadku uszkodzony może być sam moduł GPS w telefonie.
(4) Dokładność śladu GPS (rozwiń)
(5) Kiedy to jednak problem aplikacji Activy, a nie mojego telefonu? (rozwiń)
Do not kill my app ;) To problem wszystkich aplikacji
Powyższe rozwiązania problemów nie dotyczą tylko Activy, ale wszystkich aplikacji wykorzystujących zapis GPS.
Zachęcamy również do zapoznania się z poradnikami umieszczonymi na stronie https://dontkillmyapp.com/, gdzie wytłumaczony jest sposób radzenia sobie z automatycznym zamykaniem aplikacji przez telefony różnych marek. Ponieważ problemem tym zajmują się dedykowani eksperci, rozwiązania w tym serwisie mogą być bardziej aktualne niż te zaproponowane w naszym artykule.