W tym artykule dowiesz się:
- jak dostosować ustawienia Twojego telefonu
- jakie uniknąć najczęstsze problemy z zapisem GPS
- konkretne rozwiązania dla Twojego modelu telefonu
Przed pierwszym zapisem aktywności Activy przeprowadzi Cię w łatwy sposób przez główne dostosowanie ustawień. Jednak dla większości telefonów z Android nie będzie to wystarczające lub w pełni zrozumiałe (w każdym modelu wygląda to nieco inaczej). Dlatego przeczytaj też poniższe instrukcje.
(1) Dostęp aplikacji do lokalizacji GPS - łatwe
Przed pierwszą aktywnością aplikacja poprosi Cię o nadanie pozwolenia do lokalizacji. Pamiętaj aby nie zmieniać tych ustawień. Bez tego żadna próbka lokalizacji nie zostanie zapisana i Twoja aktywność będzie zawsze mieć 0,00 km.
Jeśli aplikacja nie zapisała ani jednej próbki z GPS to znak, że być może te ustawienia w telefonie zostały zresetowane.
Upewnij się, że w ustawieniach telefonu w dziale lokalizacja lub prywatność, masz włączoną opcję wysokiej dokładności lokalizacji.
Możliwe są różne ścieżki w zależności od modelu i wersji Androida. Zwykle to jedna z tych trzech:
- ustawienia telefonu > aplikacje > Activy > pozwolenia > włącz dla lokalizacji
- ustawienia telefonu > lokalizacja > pozwolenia > wyszukaj Activy i włącz
- ustawienia telefonu > aplikacje > z menu w prawym górnym rogu"uprawnienia aplikacji" > lokalizacja > wyszukaj Activy i włącz
(2) Ustawienia baterii telefonu - trudniejsze
To winowajca większości problemów z zapisem aktywności z GPS. Objawia się w urwanej nagle trasie, wyłączeniu się aplikacji w trakcie aktywności czy niezapisywania trasy w żadnym stopniu. System operacyjny telefonu po prostu uznaje, że dla dobra działania Twojej baterii lepiej będzie wyłaczyć wszystko co działa w tle.
Należy wyłączyć w telefonie ustawienia oszczędzania baterii/energii, systemy zarządzania baterią i optymalizację baterii oraz dać wyjątki dla aplikacji Activy. Brzmi trudno? Nie martw się przygotowaliśmy dla Ciebie dokładne instrukcje.
Rozwiń instrukcje dla Twojego modelu telefonu i znajdź odpowiednie dla wersji Androida:
SAMSUNG Android 11 i 12
(1) Wyłącz tryb oszczędzania energii
- Wejdź w Ustawienia telefonu -> Pielęgn. baterii i urządzenia (lub Pielęgnacja urządzenia) -> Bateria
- Upewnij się, że Tryb oszczędzania energii (Oszczędzanie energii) jest wyłączony.
(2) Zrób wyjątek dla Activy
- Następnie wejdź w menu “Limity użycia w tle”
- wyłącz ustawienie “Wpr. nieuż. apl. w tr. uśpienia.”
- Następnie wejdź w “Nigdy nie usypiaj aplikacji”
- Przy pomocy ikony “+” w prawym górnym rogu otwórz listę aplikacji, na której zaznacz Activy i potwierdź swój wybór przyciskiem Dodaj.
(3) Wyłącz automatyzacje optymalizacji (opcjonalnie)
- Wejdź w Ustawienia telefonu -> Pielęgnacja baterii i urządzenia (lub Pielęgnacja urządzenia)
- Kliknij w 3 kropki w prawym górnym rogu i wybierz pozycję Automatyzacja.
- Upewnij się, że wszystkie ustawienia na tym ekranie są wyłączone.
SAMSUNG Android 10
(1) Wyłącz tryb oszczędzania energii
- Wejdź w Ustawienia telefonu -> Pielęgnacja urządzenia -> Bateria -> Tryb zasilania
- Włącz tryb Wysoka wydajność potwierdzając swój wybór przyciskiem “Zastosuj”.
- Upewnij się też, że tryb Adaptacyjne oszczedzan. energii jest wyłączony.
Na niektórych urządzeniach tryb Wysoka wydajność nie jest dostępny - w takiej sytuacji wybierz tryb Optymalizacja.
(2) Zarządzanie zasilaniem aplikacji
- Wejdź w Ustawienia telefonu -> Pielęgnacja urządzenia -> Bateria -> Zarządzanie zasilaniem aplikacji
- Upewnij się, że Bateria adaptacyjna i Wpr. nieuż. apl. w tr. uśpienia są wyłączone.
(3) Wyłącz automatyczną optymalizację
- Wejdź w Ustawienia telefonu -> Pielęgnacja urządzenia i kliknij w trzy kropki w prawym górnym rogu ekranu.
- Wybierz pozycję Zaawansowane i upewnij się, że Automatyczna optymalizacja jest wyłączona.
SAMSUNG Android 7 i 8
(1) Dodaj Activy do aplikacji niemonitorowanych
- W ustawieniach Baterii wejdź w Aplikacje niemonitorowane
- Kliknij Dodaj aplikacje i na rozwiniętej wtedy liście zaznacz Activy.
(2) Wyłącz tryby oszczędzania
- Wejdź w Ustawienia telefonu -> Konserwacja urządzenia -> Bateria
- Upewnij się, że tryb oszczędzania energii na Twoim telefonie jest wyłączony.
- Następnie kliknij w trzy kropki w prawym górnym rogu -> Ustawienia zaawansowane -> Monitor energii aplikacji
- Upewnij się, że funkcja ta jest wyłączona.
HUAWEI Android 8, 9/EMIUI 8, 9, 10
(1) Ustawienia baterii
- Wejdź w Ustawienia telefonu -> Bateria
- Upewnij się, że zarówno Tryb wydajności, Tryb oszczędzania energii i Tryb ultraoszczędny są wyłączone.
- Następnie wybierz pozycję “Uruchamianie aplikacji”
- Wyłącz zarządzanie automatyczne dla aplikacji Activy.
- W rozwijanym menu, które pojawi się na Twoim ekranie włącz (zaznacz) wszystkie opcje.
(2) Dodatkowe zabezpieczenie w trakcie zapisu trasy
Za każdym razem gdy korzystasz z aplikacji, na ekranie głównym z paska dolnego kliknij kwadrat (widok działających aplikacji) ipotem aplikację Activy przeciągnij do dołu i kiedy pojawi się przy niej ikona kłódki - zaznacz ją.
XIAOMI Android 7 i nowsze/MIUI 11 i nowsze
(1) Ustawienia oszczędzana baterii:
- Wejdź w Ustawienia telefonu -> Bateria (lub na niektórych urządzeniach Bateria i wydajność)
- upewnij się, że tryb “Oszczędzanie baterii” (na niektórych modelach także Ultra oszczędzanie baterii) jest wyłączony.
- Następnie wybierz nagłówek Bateria na górnym pasku.
- Wybierz “Oszczędzanie baterii przez aplikacje”.
- Na liście wybierz aplikację Activy i w rozwiniętym menu wybierz “Oszczędzaj energię”
- Następnie kliknij na opcję “Bez ograniczeń”
(2) Dodatkowa dla dla MIUI 12.5
- Wejdź w Ustawienia telefonu -> Bateria
- na pasku pod ilustracją baterii wybierz tryb Wydajność, zatwierdzając potem swój wybór.
(3) Dodatkowe ustawienia:
- Wejdź w Ustawienia telefonu -> Bateria i wydajność
- Następnie kliknij w “koło zębate” w prawym górnym rogu ekranu.
- Upewnij się, że pozycje “Wyłącz dane mobilne, gdy urządzenie jest zablokowane” i “Wyczyść pliki cache, gdy urządzenie jest zablokowane” są ustawione na “Nigdy”.
One Plus (wkrótce)
(3) O czym jeszcze warto pamiętać?
- Unikaj trybu “Oszczędzanie baterii” lub “Słaba bateria”.
Prawie zawsze negatywnie wpływają na zapis z GPS, niezależne od stanu naładowania
- działanie modułu GPS może zostać wyłączone
- jakość sygnału GPS maleje lub próbki zbierane są znacznie rzadziej niż normalnie
- Upewnij się przed startem, że GPS włączył się poprawnie
Warto przed startem dać modułowi GPS czas (nawet do 1 minuty) na uzyskanie pełnego sygnału i kalibrację. Warto od czasu do czasu sprawdzać zasięg.
- Unikaj włączania wielu aplikacji jednocześnie podczas zapisu
System operacyjny telefonu często wyłącza jedną z takich aplikacji w celu oszczędzania baterii lub zwolnienia miejsca w pamięci podręcznej.
- Jeśli odbierasz połączenie telefoniczne, sprawdź, czy zapis z GPS dalej działa
Niestety telefon priorytetyzuje rozmowę telefoniczną i podczas niej potrafi wyłączyć działanie w tle innych aplikacji. Po zakończeniu rozmowy sprawdź, czy zapis z GPS nadal działa
- GPS działa słabo lub w ogóle? Zrestartuj telefon lub GPS, zaktualizuj oprogramowanie
Z powtarzającymi się problemami ze sprzętem pomóc może także standardowe zrestartowanie telefonu lub wyłączenie i włączenie samego GPS, sygnału GSM oraz Wi-Fi lub aktualizacja oprogramowania. W najgorszym wypadku uszkodzony może być sam moduł GPS w telefonie.
(4) Dokładność śladu GPS (rozwiń)
Dokładność zapisu z GPS to kwestia sprzętowa i bardzo mały jest tu udział aplikacji mobilnej. Jeśli dostosujesz ustawienia telefonu, to dokładność zależeć już będzie głównie od:
- Dostępu do sygnału z satelit, na który wpływ ma:
- gęstość i wysokość zabudowania
- gęstość drzew
- aktualny stan zachmurzenia
- Jakość i stan modułu GPS w telefonie - GPS to moduł elektroniki wmontowany w Twój telefon. Nie w każdym modelu będzie on dobrej jakości. Topowe marki i modele mają lepszy sprzęt, często korzystający z dodatkowych modułów GLONASS i GALILEO.
- Stan baterii - używanie GPS kosztuje sporo energii, dlatego im starsza bateria tym częściej telefon będzie ograniczał użycie
- jednoczesne korzystanie z innych pamięciochłonnych procesów w aplikacji (np. słuchanie muzyki) może również spowodać zmniejszenie częstotliwości próbek lokalizacji lub wyłączenie GPS
- Dostępność innych źródeł niż GPS - telefony potrafią korzystać także z lokalizacji z użyciem nadajników, a nawet routerów WiFi
- Miejsca przechowywania telefonu - unikaj chowania telefonu głęboko w torbie, szczególnie obok innych urządzeń lub metalowych elementów
(5) Kiedy to jednak problem aplikacji Activy, a nie mojego telefonu? (rozwiń)
Jeśli występuje któryś z poniższych problemów:
- dla iOS zapis trasy urywa się w trakcie, a aplikacja nie wyłącza się
- aplikacja podczas zapisu z GPS zacina się, przyciski nie reagują na kliknięcia, czas dziwnie płynie
Zgłoś nam ten problem z dokładnym opisem na help@activy.pl - postaramy się pomóc! To będzie także cenna informacja dla dalszego usprawniania aplikacji
Do not kill my app ;) To problem wszystkich aplikacji
Powyższe rozwiązania problemów nie dotyczą tylko Activy, ale wszystkich aplikacji wykorzystujących zapis GPS.
Zachęcamy również do zapoznania się z poradnikami umieszczonymi na stronie https://dontkillmyapp.com/, gdzie wytłumaczony jest sposób radzenia sobie z automatycznym zamykaniem aplikacji przez telefony różnych marek. Ponieważ problemem tym zajmują się dedykowani eksperci, rozwiązania w tym serwisie mogą być bardziej aktualne niż te zaproponowane w naszym artykule.